TVÅ STEG FRAM ETT STEG BAK

 

I helgen firade vi Earth Hour på jobb. Som restaurangchef är det ju min uppgift att fixa allt det där lilla extra inför dagen med ljus, kolla var alla strömbrytare sitter, brandrisk mm. Det var med andra ord en stressig lördag och jag missade helt lunchen. Och det var då det hände, utan att veta ordet av det har jag tryckt i mig en choklad och hallon Oreo – shit vad gjorde jag!? Detta var inte bra, ett omedvetet misstag pga en kombination av stress och lågt blodsocker. Okej en kaka är ett misstag, men inge fler! Men den var ju sååååå god, EN till kan inte skada och EN till!

 Första kakan var ett ärligt misstag, när hjärnan bara slutar fungera. Jag kommer ihåg när jag slutade röka – jag vet inte hur många gånger jag ”vaknade” på balkongen, när jag omedvetet har gått ut på balkongen för att hjärnan vill ha en cigg fast jag hade slutat för dagar/veckor sedan. Lite samma sak känner jag nu, handen greppar godis och kakor utan att jag är medveten om det, oftast vaknar jag innan det är i munnen. Och när jag väl fått försmak på sockret är det svårt att sluta. Skammen jag kände när min kollega kom ut i köket och undrade vart alla kakorna tagit vägen… och ja, jag ljög och sa NÅGON har ätit upp dom (denna någon var JAG). Jag samlade mig själv, åt middag och det blev inte fler sned steg den dagen som tur var.

 Det blev nya tag på söndagen, jag tog med mig lärdomen att jag måste vara noga med att inte skippa måltider, kroppen är extra känslig när blodsockret är lågt! Jag måste bli mer närvarande i nuet när jag är stressad, så att den där första kakan inte omedvetet slinker ner, utan att varningsklockan ringer redan innan jag greppat kakan!

Kommentera

