FAT CHANCE: FRUCTOSE 2.0

VIDEO TIPS: Fat Chance 2.0 med Robert Lustig som är läkare på en överviktsmottagning för barn på UCSF i San Francisco. Hans teori är ”a calorie is not a calorie”. Idag vilar fetmavården och bemötandet av överviktiga på tron om att vikten enbart beror av hur många kalorier vi förbränner och hur många kalorier vi äter. Lustig smular sönder denna tro. Hans egen resa till insikt började med ett barn som fick störningar i mättnadskänslor efter en hjärntumör. En del av hypotalamus som styr över mättnadskänslor och energiförbrukning slutade att fungera. Barnet började äta mer än vad kroppen förbrännde. Lustigs detektivarbete ledde honom fram till en viktig insikt: barnet reagerar inte längre på mättnadshormonet leptin som verkar via hypotalamus. Samma mekanismer driver övervikt, eftersom insulin också kan blockera effekten av leptin.

Samtidigt menar Lustig att vi ska sluta fokusera på vikt. 20% av alla överviktiga är fullt friska. De har inga problem alls med sin hälsa. Samtidigt lider 40% av alla normalviktiga av så kallat metabolt syndrom, den sjukdom som har spridit sig som en löpeld i vår befolkning. En miljon människor i Sverige har metabolt syndrom. När vi ställer oss på vågen kan vi inte se hur många kilogram som kommer från ben, muskelmassa, subkutant fett (det som ligger under huden) eller visceralt fett (som ligger runt våra inre organ). De tre första vill man ha mycket av; de är bra för kroppen. Visceralt fett är däremot starkt kopplat till ett sötare blod, höga insulinnivåer och allt som följer av det: typ 2-diabetes, demens, cancer, polycystiskt overiesyndrom, tidig pubertet och mycket annat som vi mår ganska dåligt av.

http://www.youtube.com/watch?v=ceFyF9px20Y

Jag har varit väldigt aktiv hela mitt liv. När jag var liten hade jag egen häst och red 7 dagar i veckan, nu jag började gymnasiet slutade jag rida och började styrketräna. Idag styrketränar jag 3 ggr/v, springer 3 ggr/v och ibland så simmar jag på den sjunde dagen. Jag brukar ställa mig på vågen en eller två gånger om året. Det är bara hitte-på! Jag styrketränar, jag bygger muskler och muskler väger mer än fett! Kasta vågen och plocka fram måttbandet är min uppmaning. Jag gjorde ett experiment förra året – jag gick och vägde och mätte mitt viscerala fett, subkutanta fett och min muskelmassa. Första gången i mars, resultatet av det besöket var 69,9kg total kroppsvikt var av 29kg var muskler och 30 kg var fett, det viscerala fetter var en 5:a (mätts på en skalla från 1< allt mellan 1-10 är bra)! Jag satte ihop ett träningspass som började med 8 veckor hypertrofiträning (bygger muskelmassa lagom tunga vikter, 6-12 rep, 3-6 set) följt av 8 veckor av maxstyrka (tunga vikter 1-5rep, 4-8 set) följt av 8 veckors hypertrofiträning till, väldigt lite konditionsträning och 1600kcal om dagen. Sex månader senare bokade jag en tid till hos samma kille, resultater 67,4kg total kroppsvikt, 46kg muskler och 20 kg fett, visceralt fett en 2:a!!  Ett tydligt exempel på att man inte ska lite på vågen tycker jag!

(Sen så tar jag även hans mättningar med en nypa salt, enda sättet att få ett exakt resultat är i en catscan, men eftersom jag gick till samma kille och använde samma metod så är jag förändringen den samma även om siffrorna kanske diffar lite.)

Kommentera

