MORGON SHAKE

 

Mättadefetter som cocosolja har länge varit ett omstritämne. Under tidigt 1900-tal ansågs det vara nyttigt, sen kom budskapet under den senar halvan av 1900-talet att mättat fett inte är bra! I den vevan kommer ”light”-produkterna upp på hyllorna i affären. Vad är en ”light”-produkt det är en sockerbomb! Tar du bort fettet så smakar ju inte varan lika bra, då måste man tillsätta något för att kunden ska köpa varan igen – just det socket tillsätter man.

Gick vi ner i vikt? Nä, tvärt om vi har aldrig varit fetare än idag! Varför? Lågfettkost stimulerar inte mättnadshormonet leptin som ska meddela hjärnan att ”nu är jag mätt, sluta ät”. Leptin drar ner på aptiten och höjer förbränningen! Socker slår ut leptinet och gör att hjärnan inte ser maten du äter. Dricker du en Coca Cola innan maten kommer du alltså äta fler kalorier än om du drack vatten. Det är en hel vetenskap, någon som kan berätta det bättre är Robert Lustig i dokumentären The Bitter Truth About Sugar. Många tunga kemiska och biologiska termer, men du behöver inte förstå vartenda ord för att förstå budskapet.

http://documentaryheaven.com/the-bitter-truth-about-sugar/

 Jag har varje morgon sedan sommaren 2013 druckit samma shake till frukost innan jag går ut och springer:

  • 1msk cocosolja
  • 1 kopp kaffe
  • ½dl Whey 80 proteinpulver (jag föredrar mintchoklad eller cookies ’n’ cream)
  • ½dl laktosfrimjölk eller mandelmjölk

Den ger en massa power så att du håller hela löprundan utan att bli trött eller känna dig tung i magen, som man lätt gör när man äter en stadig frukost innan. Receptet har jag fått av en kompis som tävlar på elitnivå inom MMA-fighting, han dricker denna power-shake varjemorgon innan han tränar MMA i två timmar. Jag har senar lärt mig att 1 msk cocosolja om dagen även sänker sockersuget – win win alltså 🙂

Kommentera

