KORT INFORMATION FRÅN EXPERTERNA

 

Efter att ha läst sockerbomben i din hjärna så inser jag att jag aldrig slutade med mitt beroende – alltså mitt nikotinberoende – utan jag ersatte bara ett beroende med ett annat – alltså mitt sockerberoende . Sockerberoende kan låta löjligt, en undanflykt för en dålig karaktär… ”Varför går somliga upp flera kilo vid blotta synen av en bakelse medan andra kan äta kan äta kakor till kaffet dag efter dag utan att det syns kring midjan? Varför kan vissa människor få sömnproblem av kaffe medan andra somna direkt? Varför reagerar vi olika på samma stimuli? Varför vill några bara ha ett glas vin medan andra inte känner en stoppknapp? En del människor kan aldrig tacka nej till efterrätt, godis eller alkohol. Är du en av dem? Då kan du vara känslig för socker!” – så inleder Bitten sin bok.

Anledningen till detta förklaras i både boken och en handfull dokumentärer jag sett som en medfödd förändring i hjärnkemi. Resultatet blir en brist på serotonin, betaendorfin och dopamin och konsekvenserna av det blir:

  • För lite serotonin leder till starkt sug efter sötsaker och/eller bröd och pasta. Dessutom nedsatt impulskontroll, svårigheter att genomföra saker, utbrott av ilska, negativa tankar, överreaktion på händelser och koncentrationssvårigheter.
  • För lite betaendorfin leder till att man känner sig överväldigad av minsta lilla och gråter för ingenting, en upplevelse av att vara hudlös, isolerad och ensam. Det medför även en lång självkänsla och låg smärttröskel – samt extra strakt sug.
  • För lite dopamin leder till depression, koordinationssvårigheter, en känsla av att aldrig vara nöjd, tvångsmässighet, låg sexlust, koncentrationssvårigheter, lång energi, ingen lust eller ork samt minnesproblem. Dessutom ger dopaminbris en för snabb nedbrytning av kolhydrater, så blodsockret åker berg- och dalbana i kroppen – något som kan behandlas med sötsaker.

(du kan läsa mer om det på http://www.bittensaddiction.com/beroenden/hjarnan.html)

 Så när vi konstaterar att vi snackar om ett beroende och inte dålig karaktär. Vad är då ett beroende?

  • en fysisk sjukdom i hjärnan
  • en fysisk sjukdom, med fysiska, psykiska, sociala och andliga konsekvenser
  • en primär sjukdom (ej orsakad av något annat )
  • en kronisk sjukdom (man har den resten av livet)
  • en återkommande sjukdom, dvs den ”går i skov”
  • en progredierande sjukdom (blir bara värre om man inte gör något åt den)
  • en dödlig sjukdom om den ej behandlas

Låter skrämmande inte sant? När jag först läste det så tänkte jag, inte är det jag? Men när jag försökte sluta, när jag förlorade ett argument som jag hade med en kaka, när jag åt kakan och sedan kände skammen för min ”dåliga karaktär” insåg jag just hur illa det var.

Kommentera

