FRUKTOS vs GLUKOS

 

Glukos (glykos, druvsocker, dextros) är en enkel sockerart. Glukos är en av de viktigaste kolhydraterna och används som energikälla av djur och växter. Glukos är den i särklass vanligaste monosackariden i allt liv. Glukos eller druvsocker är en enkel sockerart med samma energivärde som vanlig socker. Den finns i fri form i många livsmedel, ingår i de vanligaste disackariderna och bygger upp stärkelse och cellulosa. Glukos finns i frukt, bär och grönsaker.

 

Fruktos, i dagligt tal fruktsocker, är en energirik enkel sockerart. Fruktsocker skall inte förväxlas med det som i vardagligt tal kallas druvsocker (glukos). Även om fruktos kallas för fruktsocker, finns sällan stora mängder fruktos i frukt. På ett halvt kilo frukt, får man bara i sig några tiotal gram fruktos (vilket kan jämföras med ca 5 normalstora godisbitar för samma mängd fruktos). Honung däremot, innehåller cirka 40% fruktos, detta till skillnad från majssirap som nästan helt saknar fruktos. Majssirap används ofta i USA där det processats med enzymer för att omvandla glukosen till 40% – 90% fruktos, vilket därför skapat en del debatt, då majssirap i sig egentligen är den sockertyp som innehåller minst av den farligare fruktosen. Den vanligaste källan till fruktos är sackaros (vanligt socker), som innehåller ungefär lika stora delar fruktos som glukos.

 

Glukos kan tas upp av musklerna och andra vävnader. Fruktos kan bara tas upp av levern. Glukos kan lagras i levern i något, som skulle kunna kalla polyglukos, men som heter glykogen. Fruktos kan på motsvarande sätt inte lagras som polyfruktos. I stället omvandlas fruktos till glukos i levern och går dels ut i blodet som blodsocker, men lagras också som glykogen i musker och levern (Av kroppens glykogen finns ungefär 100 g i levern och 400 g i musklerna). En del fruktos omvandlas till fettsyror och vidare till VLDL i levern och förs ut i blodet som en viktig energikälla. Fruktos kan vid överdriven konsumtion öka risken för fettlever, men övervikt och alkohol är de vanligaste orsakerna till fettlever. Fruktos stänger även av kroppens mättnadssignal. Fruktosemi betyder ökad mängd fruktos i blodet. Fruktosemi kan uppstå vid överkonsumtion och på grund av rubbningar i lever av ämnesomsättning där brist på enzymen fruktokinas är anledningen. Fruktos används som sötningsmedel, bland annat tillsammans med glukos i isoglukos. Isoglukos är det som i USA kallas HFCS ”high-fructose corn syrup” där man processat majs i flera steg, för att slutligen omvandla glykosen till större delen fruktos. Vilket har blivit vanligt som ersättning för ”vanligt socker” sackaros på grund av de höga importtullarna på socker i USA. Socker och alkohol bryts ner på samma sätt i levern, skillnaden är att alkohol oftast innehåller betydligt mindre mängde socker än alkohol – man hade alltså lika gärna kunnat köpa en flaska Baileys och lägga i påskägget till barnen som man kan köpa godis, båda lär lika skadliga för levern! Och det finns ingen som skulle få för sig att ge sitt barn alkohol, men det tänker aldrig två gånger på att ge dom godis!

Bild

 

Sackaros (rörsocker och betsocker) är en sockerart som utvinns från sockerrör och sockerbetor. Det är den sockerart som bland annat finns i strösocker, bitsocker och florsocker. Ren sackaros brukar kallas för tomma kalorier/kolhydrater, då det bidrar med energi men saknar övrigt näringsinnehåll såsom vitaminer och mineraler. Tillfredsställer man en stor del av energibehovet med exempelvis karameller och andra sötsaker kan man, trots att man får tillräckligt med energi, gå miste om andra viktiga näringsämnen. Många sockerrika livsmedel, t.ex. bakverk och choklad, innehåller dessutom mycket fett som även det ger extra energi. Honung består till fyra femtedelar av socker och innehåller obetydliga mängder andra näringsämnen som vitaminer och mineralämnen. Farinsocker, sirap och råsocker är i stort jämförbara med vitt socker.

 

Laktos, mjölksocker, är en kolhydrat som består av glukos och galaktos och finns i däggdjursmjölk. Laktos utvinns ur mjölk, främst skummjölk, genom att man fäller ut kassein med hjälp av ostlöpe eller syra är den sockerart som innehåller minst socker.

 

Maltos, även kallat maltsocker, är en lätt förjäsbar sockerkedja, som förekommer i malt. Maltsocker är en sammansatt sockerart. I människans matspjälkningskanal spjälkas maltos till monosackariden glukos. Maltos förekommer sparsamt i våra livsmedel men finns i malt som används vid bryggning av öl.

 

Ett lästips, följande livsmedel innehåller sackaros:

http://matkalkyl.se/naringsamnen14.php

Ett bra film tips som förklarar detta bätter än jag:

http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM&list=PL4FD135EA45DEEBB6&index=33

 

Annonser

”OM ETT FÖRHÅLLANDE MÅSTE VARA HEMLIGT SÅ BORDE DU INTE VARA EN DEL AV DET”

 

Läste ett blogg inlägg om 40 sätt att överlista Jante. Ett av citaten etsade sig fast på hornhinnan – ”Om ett förhållande måste vara hemligt så borde du inte vara en del av det”. Nu är jag inte i ett hemligt förhållande med en fysiskperson, utan jag har ett hemligt förhållande med socker.

Jag känner en sådan otrolig skam att erkänna för folk att jag är sockerberoende, till och med nu när jag försöker sluta med socker säger jag bara att jag är på en ”specialdiet” som anledning till att jag undviker sötsaker och har matlåda med mig på jobb. Jag förstår verkligen inte varför jag har så svårt att erkänna för folk mitt beroende – jag hade inge problem att erkänna att jag var beroende av nikotin och att jag försökte sluta röka! Varför är ett beroende mer skamligt än ett annat?

Jag vill gärna skylla på samhällets okunskap om ämnet. I USA är ”sugar addiction” en erkänd folksjukdom, de har haft specialistläkare inom området sedan 80-talet, det är bara de senaste åren som folk har börjat se sambandet mellan beroende och socker i Sverige och vi har endast en handfull samling specialistläkare inom området. En sockerberoende i Sverige är inte sedd som en ”addict” utan som en person med svag karaktär! Jag vill gärna inte se mig som en person med svag karaktär, jag har oturen att var för med en ”beroendepersonlighet”. Vet egentligen inte vilket som låter värst dålig karaktär eller beroendepersonlighet!? Jag vet med mig att jag borde berätta för folk, men vem hade tagit mig på allvar? Det är inte många i min umgängeskräts som tar det här med kost och hälsa på allvar och oftast när jag berättar ett nytt rön, skakar folk bara på huvudet och undrar hur jag pallar bry mig.

För stunder nöjer jag mig med att dela med mig av mina tankar och mitt beroende här. Det är ju ett steg i rätt riktning att erkänna det för sig själv – jag är i ett ohälsosamt förhållande dags att göra slut med sockret!!!

TVÅ STEG FRAM ETT STEG BAK

 

I helgen firade vi Earth Hour på jobb. Som restaurangchef är det ju min uppgift att fixa allt det där lilla extra inför dagen med ljus, kolla var alla strömbrytare sitter, brandrisk mm. Det var med andra ord en stressig lördag och jag missade helt lunchen. Och det var då det hände, utan att veta ordet av det har jag tryckt i mig en choklad och hallon Oreo – shit vad gjorde jag!? Detta var inte bra, ett omedvetet misstag pga en kombination av stress och lågt blodsocker. Okej en kaka är ett misstag, men inge fler! Men den var ju sååååå god, EN till kan inte skada och EN till!

 Första kakan var ett ärligt misstag, när hjärnan bara slutar fungera. Jag kommer ihåg när jag slutade röka – jag vet inte hur många gånger jag ”vaknade” på balkongen, när jag omedvetet har gått ut på balkongen för att hjärnan vill ha en cigg fast jag hade slutat för dagar/veckor sedan. Lite samma sak känner jag nu, handen greppar godis och kakor utan att jag är medveten om det, oftast vaknar jag innan det är i munnen. Och när jag väl fått försmak på sockret är det svårt att sluta. Skammen jag kände när min kollega kom ut i köket och undrade vart alla kakorna tagit vägen… och ja, jag ljög och sa NÅGON har ätit upp dom (denna någon var JAG). Jag samlade mig själv, åt middag och det blev inte fler sned steg den dagen som tur var.

 Det blev nya tag på söndagen, jag tog med mig lärdomen att jag måste vara noga med att inte skippa måltider, kroppen är extra känslig när blodsockret är lågt! Jag måste bli mer närvarande i nuet när jag är stressad, så att den där första kakan inte omedvetet slinker ner, utan att varningsklockan ringer redan innan jag greppat kakan!

FAT CHANCE: FRUCTOSE 2.0

VIDEO TIPS: Fat Chance 2.0 med Robert Lustig som är läkare på en överviktsmottagning för barn på UCSF i San Francisco. Hans teori är ”a calorie is not a calorie”. Idag vilar fetmavården och bemötandet av överviktiga på tron om att vikten enbart beror av hur många kalorier vi förbränner och hur många kalorier vi äter. Lustig smular sönder denna tro. Hans egen resa till insikt började med ett barn som fick störningar i mättnadskänslor efter en hjärntumör. En del av hypotalamus som styr över mättnadskänslor och energiförbrukning slutade att fungera. Barnet började äta mer än vad kroppen förbrännde. Lustigs detektivarbete ledde honom fram till en viktig insikt: barnet reagerar inte längre på mättnadshormonet leptin som verkar via hypotalamus. Samma mekanismer driver övervikt, eftersom insulin också kan blockera effekten av leptin.

Samtidigt menar Lustig att vi ska sluta fokusera på vikt. 20% av alla överviktiga är fullt friska. De har inga problem alls med sin hälsa. Samtidigt lider 40% av alla normalviktiga av så kallat metabolt syndrom, den sjukdom som har spridit sig som en löpeld i vår befolkning. En miljon människor i Sverige har metabolt syndrom. När vi ställer oss på vågen kan vi inte se hur många kilogram som kommer från ben, muskelmassa, subkutant fett (det som ligger under huden) eller visceralt fett (som ligger runt våra inre organ). De tre första vill man ha mycket av; de är bra för kroppen. Visceralt fett är däremot starkt kopplat till ett sötare blod, höga insulinnivåer och allt som följer av det: typ 2-diabetes, demens, cancer, polycystiskt overiesyndrom, tidig pubertet och mycket annat som vi mår ganska dåligt av.

http://www.youtube.com/watch?v=ceFyF9px20Y

Jag har varit väldigt aktiv hela mitt liv. När jag var liten hade jag egen häst och red 7 dagar i veckan, nu jag började gymnasiet slutade jag rida och började styrketräna. Idag styrketränar jag 3 ggr/v, springer 3 ggr/v och ibland så simmar jag på den sjunde dagen. Jag brukar ställa mig på vågen en eller två gånger om året. Det är bara hitte-på! Jag styrketränar, jag bygger muskler och muskler väger mer än fett! Kasta vågen och plocka fram måttbandet är min uppmaning. Jag gjorde ett experiment förra året – jag gick och vägde och mätte mitt viscerala fett, subkutanta fett och min muskelmassa. Första gången i mars, resultatet av det besöket var 69,9kg total kroppsvikt var av 29kg var muskler och 30 kg var fett, det viscerala fetter var en 5:a (mätts på en skalla från 1< allt mellan 1-10 är bra)! Jag satte ihop ett träningspass som började med 8 veckor hypertrofiträning (bygger muskelmassa lagom tunga vikter, 6-12 rep, 3-6 set) följt av 8 veckor av maxstyrka (tunga vikter 1-5rep, 4-8 set) följt av 8 veckors hypertrofiträning till, väldigt lite konditionsträning och 1600kcal om dagen. Sex månader senare bokade jag en tid till hos samma kille, resultater 67,4kg total kroppsvikt, 46kg muskler och 20 kg fett, visceralt fett en 2:a!!  Ett tydligt exempel på att man inte ska lite på vågen tycker jag!

(Sen så tar jag även hans mättningar med en nypa salt, enda sättet att få ett exakt resultat är i en catscan, men eftersom jag gick till samma kille och använde samma metod så är jag förändringen den samma även om siffrorna kanske diffar lite.)

FÖRSTA VECKAN AVKLARAD

Nu har jag varit utan socker i en vecka. De första dagarna var självklart en utmaning, jag har stått och stirrar på många bakverk och haft diskussionen med mig själv – ”bara en”, ”nej, ät den inte”!! Jag lyckades!!

Vad har jag ätit?
FRUKOST
PowerShare (kaffe, kokosolja, proteinpulver (0,8g socker/portion), laktosfri mjölk)

Havregrynsgröt (0,5g socker/portion) med pumpafrön, linfrön, psylliumfröskal, chiafrön och frysta hallon och blåbär

LUNCH
Keso, avokado, ägg och laktosfri mjölk

Proteinshak (0,8 g socker/portion) med 1 tsk spirulina

MIDDAG
Quornfilé (0,8g socker) med wokade grönsaker och fetaostcreme (fetaost, citron och laktosfri cream fraish)

SNACKS – perfekt i tv soffan när suget kommer krypande 😉

Rostade hasselnötter (200grader 10minuter i mitten av ugnen, skvätt lite vatten på nötterna innan du sätter in dom)

Ostskivor eller Baby Bell ost

Hallon, blåbär och mango blandat med laktosfri kvarg och valnötter

MORGON SHAKE

 

Mättadefetter som cocosolja har länge varit ett omstritämne. Under tidigt 1900-tal ansågs det vara nyttigt, sen kom budskapet under den senar halvan av 1900-talet att mättat fett inte är bra! I den vevan kommer ”light”-produkterna upp på hyllorna i affären. Vad är en ”light”-produkt det är en sockerbomb! Tar du bort fettet så smakar ju inte varan lika bra, då måste man tillsätta något för att kunden ska köpa varan igen – just det socket tillsätter man.

Gick vi ner i vikt? Nä, tvärt om vi har aldrig varit fetare än idag! Varför? Lågfettkost stimulerar inte mättnadshormonet leptin som ska meddela hjärnan att ”nu är jag mätt, sluta ät”. Leptin drar ner på aptiten och höjer förbränningen! Socker slår ut leptinet och gör att hjärnan inte ser maten du äter. Dricker du en Coca Cola innan maten kommer du alltså äta fler kalorier än om du drack vatten. Det är en hel vetenskap, någon som kan berätta det bättre är Robert Lustig i dokumentären The Bitter Truth About Sugar. Många tunga kemiska och biologiska termer, men du behöver inte förstå vartenda ord för att förstå budskapet.

http://documentaryheaven.com/the-bitter-truth-about-sugar/

 Jag har varje morgon sedan sommaren 2013 druckit samma shake till frukost innan jag går ut och springer:

  • 1msk cocosolja
  • 1 kopp kaffe
  • ½dl Whey 80 proteinpulver (jag föredrar mintchoklad eller cookies ’n’ cream)
  • ½dl laktosfrimjölk eller mandelmjölk

Den ger en massa power så att du håller hela löprundan utan att bli trött eller känna dig tung i magen, som man lätt gör när man äter en stadig frukost innan. Receptet har jag fått av en kompis som tävlar på elitnivå inom MMA-fighting, han dricker denna power-shake varjemorgon innan han tränar MMA i två timmar. Jag har senar lärt mig att 1 msk cocosolja om dagen även sänker sockersuget – win win alltså 🙂

SOCKER OCH SJUKDOMAR – VAD JAG HAR LÄRT MIG LÄNGS VÄGEN

 

Jag har alltid haft problem med min mage – hela min familj har alltid haft problem med sina magar. Jag har haft magkatarr, jag var gluten intolerant, laktosintolerant, när jag åt för mycket godis blev jag dålig i magen, drack för mycket alkohol likaså. Den var hård, lös, uppblåst, spänd, gasig, förstoppad alltid något fel på den. Jag började testa med att utesluta olika livsmedel och det brukade fungera för en tid, sen kom problemen tillbaka. Jag beställde en tid hos en läkare som gjorde alla tänkbara test du kan tänka dig, jag kände mig hoppfull och tänkte äntligen ska jag få ett svar, en konkret lösning på mitt problem! Svaret löd: IBS (irritable bowel syndrome, känslig tarm), det är den mest luddiga sjukdom du kan tänka dig för det är ingen sjukdom, det finns ingen medicin, det finns lite om ingen forskning på ämnet. Det enda råd du får är testa dig fram vad du inte kan äta!? Så jag gjorde som jag alltid gör – jag började googla! Jag hamnade på Anna Skippers hemsida (http://www.annaskipper.se/ibs-och-kost-for-krangalnde-magar.html) och det var där det hela startade. ”Många går upp i vikt antingen för att de har skadad tarmvägg (av gluten eller av aggresiva jästsvampar) eller för att de har tarmdysbios. Det senare innebär en ohälsosam tarmflora vilket kan orsakas av flera saker: antibiotikakurer, slarv med maten, stress, alkohol, FÖR MYCKET SOCKER, skräpmat och vita kolhydrater ect.”

Jag testade mig fram under några månader och hittade min perfekta kost – gluten- och laktosfri vegetarisk LCHF!! Jag blev till 90% symptomfri från min IBS. Jag kan fortfarande äta kött, kyckling och fisk någon gång ibland OM jag övervägande håller en vegetariskkost. Då kommer vi till problemet – socker – i små mängder (minder är 20g/dag) kan jag äta, äter jag mer än det kommer IBS symptomorna fram… Vad är då socker? Socker är det samma som stärkelse – och en kolhydrat. När man säger socker tänker de flesta på vitt strösocker eller bitsocker, men det är bare en form av socker. Det finns sex olika typer av socker:

  • Fruktos
  • Galaktos
  • Laktos
  • Glukos
  • Maltos
  • Sackaros

Det innefattar väldigt många livsmedel, jag tänkte förklara mer djupgående om de olika sockertyperna längre fram.

 

Dr Nancy Appleton i Kalifornien, USA, m fl, har genom studier av patientjournaler och forskningsresultat i medicinska tidskrifter summerat en del av sockrets skadeverkningar på kroppen. Listan visar en rad skadeverkningar på kroppen som Dr Nancy Appleton funnit att man i högre eller mindre grad kan koppla till sockrets negativa effekter:

Socker kan försvaga immunförsvaret
Socker kan irritera mineralbalansen i kroppen
Socker kan orsaka hyperaktivitet, oro, sjuklighet och koncentrationssvårigheter hos vissa barn
Socker kan orsaka dåsighet och nedsatt aktivitet hos vissa barn
Socker kan påverka barnens betyg i negativ riktning
Socker kan bidra till en höjning av triglyceriderna
Socker bidrar till sämre motstånd mot infektioner av bakterier
Socker kan orsaka njurskador
Socker kan orsaka krombrist
Socker kan orsaka kopparbrist
Socker hindrar kroppen från att ta upp kalcium och magnesium
Socker kan leda till cancer i brösten, underlivet, prostatan och ändtarmen
Socker kan orsaka cancer i tjocktarmen, särskilt hos kvinnor
Socker kan vara en riskfaktor för cancer i gallblåsan
Socker kan ge felaktigt fasteblodsocker
Socker kan försämra synen
Socker ger förhöjd insulinnivå, vilket kan leda till förträngningar i artärer.
Socker kan orsaka hypoglycemi (för lågt blodsocker)
Socker kan orsaka sur mage
Socker kan öka adrenalinnivån hos barn
Sämre förmåga att uppta socker är vanlig hos folk med tarmsjukdomar
Socker kan påskynda åldrandet och orsaka rynkor och grått hår
Socker ger försämrad tandstatus
Socker orsakar övervikt och fetma
Högt sockerintag ökar risken för Crohn´s sjukdom och sår i tarmväggen
Socker kan orsaka inflammerad mag-tarmkanal
Socker kan orsaka ledbesvär
Socker kan orsaka astma
Socker kan orsaka candidiasis (överväxt av Candida Albicans i mag-tarmkanalen)
Socker kan leda till gallsten
Socker kan leda till njursten
Socker kan orsaka kärlkramp
Socker kan orsaka blindtarmsinflammation
Socker kan förvärra symptomen på multipel skleros (MS)
Socker kan indirekt orsaka hemorrojder
Socker kan orsaka åderbråck
Känsligheten för socker förstärks hos kvinnor som äter p-piller
Socker kan leda till tandlossning
Socker kan bidra till benskörhet
Socker bidrar till sur saliv
Socker kan leda till nedsatt insulinkänslighet
Socker kan hämma tillväxthormon
Socker höjer kolesterolhalten
Socker kan höja det systoliska blodtrycket
Socker kan ändra proteinstrukturen så att proteinupptagningen hämmas
Socker orsakar födoämnesallergier
Socker bidrar till uppkomsten av diabetes
Socker kan leda till blodförgiftning vid graviditet
Socker kan bidra till eksem hos barn
Socker kan orsaka hjärt-kärlsjukdomar
Socker kan förändra DNA-strukturen
Socker kan orsaka grå starr
Socker kan orsaka lungemfysem
Socker kan orsaka åderförkalkning
Socker kan orsaka bildande av fria radikaler i blodbanan
Socker sänker enzymernas förmåga att fungera
Socker försämrar vävnadernas elasticitet
Socker kan få leverceller att delas, vilket ökar leverns storlek
Socker kan öka fettmängden i levern
Socker förstorar njuren och kan orsaka sjukliga förändringar i den
Socker kan överbelasta och skada bukspottkörteln
Socker leder till vätskeansamlingar i kroppen
Socker kan orsaka förstoppning
Socker kan orsaka närsynthet
Socker kan skada kapillärväggarna
Socker kan göra att akillessenan blir skör
Socker kan orsaka huvudvärk, inklusive migrän
Socker kan orsaka försvagade delta-, alfa- och thetavågor i hjärnan, vilket kan försämra förmågan att tänka klart
Socker kan orsaka depression
Socker kan öka insulinutsöndringen hos människor som äter sockerrik mat jämfört med dem som har en kost med mindre socker.
Socker ökar jäsningsprocessen i grovtarmens bakterieflora
Socker kan orsaka hormonobalans
Socker ökar blodplättarnas koaguleringsförmåga, vilket leder till blodproppar

Slutsatsen är given: om socker vore en ny substans som lanserades idag som tillsats i livsmedel, skulle den omedelbart totalförbjudas!